یازده سئوال ازاهل سنت
سوال اول:آیا جناب عمر بن خطاب در نبوت حضرت محمد شک کرده است یا نه؟
سوال دوم: آیا منع ازدواج موقت توسط جناب عمر بن خطاب بوده است؟
سوال سوم: آیا جناب عمر بن خطاب تهدید به سوزاندن خانه علی بن ابیطالب کرد؟
سوال چهارم: آیا عمر بن خطاب قاتل جناب فاطمه بنت محمد می باشد؟
سوال پنجم: آیا جناب عمر بن خطاب اولین کسی بود که در نماز میت 4بار تکبیر گفت
سوال ششم:آیا این که می گویند عمر بن خطاب برای حفظ سوره بقره 12 سال طول کشید. صحیح است؟
سوال هفتم: آیا فاطمه بنت محمد از جناب ابوبکر و عمر غضبناک بود؟
سوال هشتم: آیا درست است که جناب فاطمه بنت محمد عمر بن خطاب را نفرین کرد؟
سوال نهم: آیا این درست است که جناب عمر بن خطاب را اهل کتاب (فاروق) خواندند؟
سوال دهم: آیا پیامبر اکرم به کسی لقب فاروق را اعطا نمودند؟
سوال یازدهم: آیا اینکه جناب عمر بن خطاب منع کردند متعه را دلیل شخصی بود؟
** برای دیدن مقاله و جوابها به ادامه مطلب بروید**
یازده سوال از برادران اهل سنت(۱)
۱- آیا جناب عمر بن خطاب در نبوت حضرت محمد شک کرده است یا نه؟
چون در کتب اهل سنت از زبان جناب عمر چنین آمده است:
( والله ما شککت منذ اسلمت الا یومئذ (روز صلح حدیبیه)
(در این متن صراحتا جناب عمر به شک در نبوت اعتراف می نمایند)
منابع:
*المصنف عبدالرزاق ج5 ص 339- منشورات المجلس العلمی
صحیح ابن حبان ج 11 ص224- موسسه الرساله
المعجم الکبیر ج 20 ص 14- مکتبه ابن تیمیه
الدر المنثور ج6 ص77- دارالمعرفه
تاریخ مدینه دمشق ج 57 ص 229- دارالفکر*
سوال دوم:
آیا منع ازدواج موقت توسط جناب عمر بن خطاب بوده است؟
چون در کتب اهل سنت می باشد از زبان جناب عمر که چنین گفته اند:
(متعتان کانتا فی عهد رسول الله و انا احرمها.........)
( این متن بیانگر منع توسط جناب عمر است)
منابع:
المبسوط ج4 ص27- دارالمعرفه
المغنی ج7 ص 572- دارالکتاب العربی
الشرح الکبیر ج7 ص537- دارالکتاب العربی
المحلی ج 7 ص 107- دارالفکر
مسند احمد بن حنبل ج 3 ص325- دارصادر
معرفه السنن و آلاثار ج5 ص 345- دارالکتب العلمیه
تفسیر الرازی ج10 ص 50
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی ج 1 ص182- داراحیاء التراث العربی
اصول السرخسی ج 2ص6- دارالکتاب العلمیه
تفسیر قرطبی ج 2ص329- داراحیاء التراث العربی
تذکره الحفاظ ج 1 ص156- داراحیائ التراث العربی
علل الدار قطنی ج 2ص156- دارطیبه
کنزالعمال ج16 ص521- موسسه الرساله
صحیح البخاری مجلد3 ص158- دارالفکر
سوال سوم:
آیا جناب عمر بن خطاب تهدید به سوزاندن خانه علی بن ابیطالب کرد؟
الامامة والسیاسة - ابن قتیبة الدینوری ، تحقیق الزینی - ج 1 - ص 19
والذی نفس عمر بیده . لتخرجن أو لأحرقنها على من فیها ، فقیل له یا أبا حفص . إن فیها فاطمة ؟
فقال وإن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 6 - ص 48
فقال : والذی نفسی بیده لتخرجن إلى البیعة أو لأحرقن البیت علیکم
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ الطبری - الطبری - ج 2 - ص 443
عن زیاد بن کلیب قال أتى عمر بن الخطاب منزل علی وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال والله لأحرقن علیکم أو لتخرجن إلى البیعة
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57
احرقوا دارها بمن فیها
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الامامة والسیاسة ابن قتیبة الدینوری ، تحقیق الزینی- مؤسسة الحلبی وشرکاه للنشر والتوزیع
شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید- دار إحیاء الکتب العربیة
تاریخ الطبری- مؤسسة الأعلمی للمطبوعات
الملل والنحل- دار المعرفة
...............
سوال چهارم:
آیا عمر بن خطاب قاتل جناب فاطمه بنت محمد می باشد؟
تفسیر العیاشی - محمد بن مسعود العیاشی - ج 2 - ص 67
فضرب عمر الباب برجله فکسره
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57
احرقوا دارها بمن فیها وما کان فی الدار غیر على وفاطمة والحسن والحسین
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
روضة الواعظین - الفتال النیسابوری - ص 151
مرضت مرضا شدیدا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مؤتمر علماء بغداد - مقاتل بن عطیة - پاورقى ص 181
إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتى ألقت الجنین من بطنها
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الملل والنحل - الشهرستانی - ج 1 - ص 57
حتى القت الجنین من بطنها
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 14 - ص 193
فألقت المحسن من بطنها
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 15 - ص 578
أن عمر فس فاطمة حتى أسقطت محسنا .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
لسان المیزان - ابن حجر - ج 1 - ص 268
ان عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
میزان الاعتدال - الذهبی - ج 1 - ص 139 (دار المعرفة)
ان عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (ع) - ابن الدمشقی - ج 2 - پاورقى ص 121 (|مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة)
روى ابن أبی دارم المحدث أن عمر رفس فاطمة حتى أسقطت بمحسن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الوافی بالوفیات - الصفدی - ج 6 - ص 15 (دار إحیاء التراث العربی)
قال إن عمر ضرب بطن فاطمة یوم لبیعة حتى ألقت المحسن من بطنها
....................................................
سیر أعلام النبلاء- مؤسسة الرسالة
لسان المیزان ابن حجر- مؤسسة الأعلمی للمطبوعات
تفسیر العیاشی- |المکتبة العلمیة الإسلامیة – طهران
الملل والنحل- دار المعرفة
روضة الواعظین الفتال النیسابوری- منشورات الشریف الرضی - قم
مؤتمر علماء بغداد مقاتل بن عطیة- دار الکتب الإسلامیة - طهران
شرح نهج البلاغةابن أبی الحدید- مؤسسة إسماعیلیان
سوال پنجم:
آیا جناب عمر بن خطاب اولین کسی بود که در نماز میت 4بار تکبیر گفت
کتاب الأوائل - ابن أبی عاصم - ص 8
أول من جمع الناس فی صلاة الجنائز على أربع تکبیرات .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
إمتاع الأسماع - المقریزی - ج 1 - پاورقى ص 380
أول من جمع الناس فی صلاة الجنائز على أربع تکبیرات
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصنف - عبد الرزاق الصنعانی - ج 3 - ص 480
عبد الرزاق عن الثوری عن إسماعیل عن الشعبی عن
عبد الرحمن بن أبزی قال : کبر عمر على زینب بنت جحش أربع تکبیرات
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 112
کبر عمر على زینب بنت جحش أربعا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 8 - ص 112
کبر عمر على زینب بنت جحش أربعا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المحلى - ابن حزم - ج 5 - ص 124
جمعهم عمر على أربع تکبیرات
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تلخیص الحبیر - ابن حجر - ج 5 - ص 168
فجمعهم عمر على أربع تکبیرات
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
نیل الأوطار - الشوکانی - ج 4 - ص 99
جمعهم عمر على أربع تکبیرات .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عون المعبود - العظیم آبادی - ج 8 - ص 343
فجمعهم عمر على أربع تکبیرات
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
المصنف عبد الرزاق الصنعانی-منشورات المجلس العلمی
الطبقات الکبرى- دار صادر
کتاب الأوائل- دار الخلفاء للکتاب الإسلامی الکویت
إمتاع الأسماع المقریزی - دار الکتب العلمیة
المحلى ابن حزم- دار الفکر
تلخیص الحبیر ابن حجر- دار الفکر
نیل الأوطار الشوکانی- دار الکتب العلمیة
سوال ششم:
آیا این که می گویند عمر بن خطاب برای حفظ سوره بقره 12 سال طول کشید. صحیح است؟
تنویر الحوالک - جلال الدین السیوطی - ص 216
ابن عمر قال تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة
سنة فلما ختمها نحر جزورا
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تفسیر القرطبی - القرطبی - ج 1 - ص 40
حدثنا مالک عن نافع عن ابن عمر قال : تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة سنة ،
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
‹ پاورقى ص 40 ›
( 1 ) فی الأصول : " المسمی فی ذکر أسماء . . . الخ " .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الدر المنثور - جلال الدین السیوطی - ج 1 - ص 21
ابن عمر قال تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة سنة فلما ختمها
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ الإسلام - الذهبی - ج 3 - ص 267
وقال إن عمر : تعلم عمر البقرة فی اثنتی عشرة سنة ، فلما تعلمها نحر جزورا .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تنویر الحوالک جلال الدین السیوطی- دار الکتب العلمیة تفسیر القرطبی- دار إحیاء التراث
الدر المنثورجلال الدین السیوطی- دار المعرفة
تاریخ الإسلام الذهبی- دار الکتاب العربی
...........................
سوال هفتم:
آیا فاطمه بنت محمد از جناب ابوبکر و عمر غضبناک بود؟
صحیح البخاری - البخاری - ج 5 - ص 82
فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج 5 - ص 154
فوجدت فاطمة على ابن بکر فی ذلک قال فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
شرح مسلم - النووی - ج 12 - ص 77
فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
عمدة القاری - العینی - ج 17 - ص 258
فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذالک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح ابن حبان - ابن حبان - ج 11 - ص 153
فوجدت فاطمة على أبی بکر من ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح ابن حبان - ابن حبان - ج 14 - ص 573
فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک وهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
شرح نهج البلاغة - ابن أبی الحدید - ج 16 - ص 218
فوجدت من ذلک على أبى بکر وهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
الطبقات الکبرى - محمد بن سعد - ج 2 - ص 315
فوجدت فاطمة علیها السلام على أبی بکر فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
سیر أعلام النبلاء - الذهبی - ج 2 - پاورقى ص 121
فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک ، فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
تاریخ المدینة - ابن شبة النمیری - ج 1 - ص 196 - 197
فوجدت فاطمة على أبی بکر رضی الله عنه فی ذلک ، فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
إمتاع الأسماع - المقریزی - ج 13 - ص 159
فوجدت فاطمة على أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتى توفیت
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
صحیح البخاری- دار الفکر
صحیح مسلم- دار الفکر
شرح مسلم النووی- دار الکتاب العربی
عمدة القاری- دار إحیاء التراث العربی
صحیح ابن حبان- مؤسسة الرسالة
شرح نهج البلاغة ابن أبی الحدید- دار إحیاء الکتب العربیة - عیسى البابی الحلبی وشرکاه||مؤسسة مطبوعاتی إسماعیلیان
الطبقات الکبرى- دار صادر
سیر أعلام النبلاء- مؤسسة الرسالة
تاریخ المدینة- دار الفکر
إمتاع الأسماع- دار الکتب العلمیة
سوال هشتم:
آیا درست است که جناب فاطمه بنت محمد عمر بن خطاب را نفرین کرد؟
و الله لادعون علیک فی کل صلاه
منابع:
الامامه و السیاسه تحقیق زینی ج1 ص20- موسسه الحلبی
سوال نهم:
آیا این درست است که جناب عمر بن خطاب را اهل کتاب (فاروق) خواندند؟
اهل کتاب این نام را به او داده اند نه پیامبر اکرم (ص) ؛ هممانگونه که ابن سعد خودش در طبقات می نویسد:
( اخبرنا یعقوب بن ابراهیم بن سعد عن ابیه عن صالح بن کیسان قال ابن شهاب : بلغنا ان اهل الکتاب کانوا اول من قال لعمر بن خطاب الفاروق، و کان المسلمون یأثرون ذلک قولهم و لم یبلغنا ان رسول الله)
*طبقات الکبری ج3 ص270*
کتبی دیگری از اهل سنت که این کلام را بیان کرده اند:
1- تاریخ مدینه دمشق ج44 ص51- دارالفکر
2- تاریخ الطبری ج3 ص267- موسسه الاعلمی للمطبوعات
3- اسدالغایه ج4 ص57- اسماعیلیان/
4- المنتخب من ذیل المذیل ص11- موسسه الاعلمی للمطبوعات
5- تاریخ المدینة - ابن شبة النمیری ؛ج 2 ص 662- دارالفکر قم
همچنین ابن کثیر در ترجمه عمر بن خطاب در کتاب البدایه و النهایه می نویسد:
عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبدالعزی..... ابوحفص العدوی، الملقب بالفاروق قیل لقبه بذلک اهل الکتاب *البدایه و النهایه ج7 ص150- داراحیاء التراث العربی*
سوال دهم:
آیا پیامبر اکرم به کسی لقب فاروق را اعطا نمودند؟
( و قد قال هو علیه السلام (علی بن ابیطالب): انا الصدیق الاکبر، و انا الفاروق الاول، اسلمت قبل اسلام الناس......) * شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج1 ص30- داراحیا الکتب العربیه*
(فصرحت بتهمه ابی بکر الصدیق و عمر الفاروق....) * شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص35- داراحیاء الکتب العربیه*
عن ابن عباس و ابی ذر قالا: سمعنا النبی(ص) یقول لعلی: انت الصدیق الاکبر، و انت الفروق الذی یفرق بین الحق و الباطل *الریاض ج2 ص155/ینابیع الموده لذوی القربی ج3 ص407- درالاسوه/
جواهر المطالب فی مناقب الامام علی،الباعونی شافعی ج1 ص33- مجمع احیاء الثقافه الاسلامیه*
سوال یازدهم:
آیا اینکه جناب عمر بن خطاب منع کردند متعه را دلیل شخصی بود؟
طبق نقل بزرگان اهل سنت این منع یک مسئله شخصی بود و در شان جناب عمر بن حریث بوده است:
کنا نستمتع بالقبضه من التمر و الدقیق الایام علی عهد رسول الله (ص) و ابی بکر و عمر حتی نهی عمر عنه فی شأن عمرو بن حریث
منابع:
نیل الاوطار ج6 ص22- دارالجیل
صحیح مسلم ج4 ص131- دارالفکر
السنن الکبری ج7 ص131- دارالفکر
عمده القاری ج17 ص246- دارحیاء التراث العربی
المصنف عبدالرزاق ج7 ص500- منشورات المجلس الاعلمی
نصب الرایه ج3 ص338- دارالحدیث قاهره
الداریه فی تخریج احادیث الهدایه ج2 ص57- دارالمعرفه
تاریخ المدینه ج2 ص717- دارالفکر قم
الاستذکار ج5 ص505- دارالکتب العلمیه
التمهید ج10 ص112- المغرب، وزاره عموم و الاوقاف