پرسش وپاسخ

سئوال ازاهل سنت وپاسخ شیعه به اهل سنت

پرسش وپاسخ

سئوال ازاهل سنت وپاسخ شیعه به اهل سنت

شیخ تکفیری در لبنان از زبان طالب زاده


سومین قسمت برنامه راز با موضوع«تحولات در مصر»باحضور میرمسعود حسینیان کارشناس ارش حوزه خاورمیانه و سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه وشمال آفریقا پیگیری شد.
به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از تسنیم، درابتدای برنامه نادر طالب زاده با اشاره به اینکه حسینیان 3 سال در مصر زندگی کرده، از وی پرسید که چه چیزی شما را در مصر متعجب کرد و حسینیان گفت: مصر کشوری قدیمی و ریشه دار با 7 هزارسال سابقه تاریخی است. شاید نفس این حرکات در مصر در زمان حال تعجب برانگیزتر باشد. شرایط کلی در جهان عرب و اسلام اعم از استبداد خاکمان، جمود نخبگان سیاسی که 30 الی 40 سال در این کشورها حکومت می کردند، این مجموعه را به صورت یک بشکه باروت به وجود آورد.
 
این کارشناس ارشد مسائل خاومیانه ادامه داد: در تمام این کشورهای عربی تمایزهای مشترکی وجود داشت. استبداد حکام،عدم وجود آزادی های دینی و غیره از این دسته عوامل هستند. حضور کشورهای غربی در این کشورها به عنوان بهترین بازار مصرف و بردن نفت آنها فرصتی را به وجود می آورد.
 
وی افزود: به ذهن هیچ فردی نمی رسید که امکان انجام کار وجود دارد. مثلا 60 سال فلسطینی ها مبارزه می کردند اما فکر نابودی اسرائیل در ذهنشان نبود اما چند حادثه به این تفکر نتوانستن ضربه زد.
 
مهمترین عامل ایجاد مقاومت در منطقه؛ انقلاب ایران  
 
حسینیان در خصوص عوامل موثر برای ایجاد حس مقاومت عنوان کرد: مهمترین موضوع، انقلاب اسلامی ایران در سال 57 بود. در سال 75 اسرائیل به لبنان حمله می کند و در سال 82 تا بیروت می آید و بیروت به عنوان دومین پایتخت اسلامی سقوط می کند اما بر اثر مقاومت هایی که صورت می گیرد، به قسمت کمربند امنیتی عقب نشینی می کند و در سال 2000 هم از کل جنوب لبنان می رود. این بر مبنای تفکر مقاومتی امام(ره) است.
 
مسعود حسنیان یادآورشد: در سال 2003 بعد از 11 سپتامبر شاهد حضور آمریکا در افغانستان هستیم و آمریکا 150 هزار نیروی نظامی به دو کشور اسلامی و عربی می آورد و کینه ای نسبت به آمریکا در این کشورها به وجود می آید. در سال 2006 شاهد جنگ 33 روزه و بعد جنگ 22 روزه هستیم.
 
این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه توضیح داد: تمام این جریان ها به آن تفکری که هیچ کاری نمی شود انجام داد، تلنگر می زند. یکی از مهمترین حوادثی که به این تفکر ضربه زد و این انفجار را ایجاد کرد، ورشکستگی بانک های آمریکایی و اروپایی و تأثیر آن روی بانک های عربی در سال 2009 است. میلیون ها دلار از کشورهایی که اقتصاد تنگاتنگی با غرب دارند، خارج می شود.
 
حسینیان درباره اولین کشور درگیر با انقلاب خاطرنشان کرد: اولین کشور تونس است و نزدیکی اقتصادی به کشورهای غربی باعث انقلاب تونس شد.حضور فضای مجازی و سایبر و خودسوزی جوان تونسی، جرقه های ایجاد انقلاب را ایجاد می کند. در فضای عمومی خودسوزی موضوع مهمی نیست اما چون آمادگی منطقه ای وجود دارد و فشار استبداد حاکم بیشتر است، جرقه ایجاد می کند. تونس همسایه الجزایر است و الجزایر کشوری است که یک میلیون شهید داده است و در دهه90 هم داستان با لخاج و غیره وجود داشته و خودسوزی این ضربه را ایجاد می کند.
 
میرمسعود حسینیان همچنین درباره زمینه های انقلاب در مصر تشریح کرد: در مصر هم دومینوی این داستان تکرار می شود. اینکه چرا مصر اساس حرکت قرار می گیرد، به دلایل سابقه تاریخی و عوامل دیگرست. مثلا در مصر وقتی مبارک ساعت 8 می خواست به جایی برود، از 7 صبح خیابان ها بسته می شد و من علت آن را پرسیدم و جواب این بود که از زمان فراعنه عادت کردیم بنده باشیم و عده ای بر ما خدایی کنند.
 
وی افزود: فقر و زندگی کردن 3 میلیون نفر در مقبره ها یکی دیگر از عوامل بروز انقلاب است. مصر وضعیت استراتژیکی در منطقه دارد. بعد از ایران مهمترین پایگاه استراتژیک برای آمریکا مصر است. همچنین بهترین حافظ منافع اسرائیل در منطقه مصر است. مصر اولین کشوری است که حرمت بین اسرائیل و کشورهای عربی را شکسته است. در این شرایط این حوادث در مصر اتفاق می افتد.
 
بستر زایش اخوان، تهاجم فرهنگی غرب به رهبری انگلستان
 
طالب زاده خطاب به افقهی می پرسد بسیاری از ما سابقه اخوان المسلمین در مصر را نمی دانیم و آیا 50 سال قبل مردم کار دیگری انجام می دادند و یا مسأله دیگری برایشان به وجود آمده است و وی در پاسخ گفت: نام مصر و اخوان قرین هم هستند و جایگاهشان ویژه است. بستر زایش اخوان به وسیله خلأ در حکومت عثمانی و تهاجم فرهنگی غرب به رهبری انگلستان پدید آمد. چراغ فکری روشنی اسلامی علی رغم تلاش های محمد عبده و غیره خاموش بود اما تشکلی که بتواند اسلام سیاسی به وجود آورد، نبود.
 
افقهی افزود: شخصیتی مثل حسن بنا در شرع اسماعیلیه تشکل اخوان المسلمین را در سال 1928 ایجاد کرد. وی فرد هوشمندی بود و اشراف نسبی نسبت به مصر، جهان اسلام و خلأ تشکل های سیاسی داشت. این تشکل اول در مصر سرایت کرد و بعد هم از قلمرو مصر خارج شد و شعب آن در سوریه و لبنان ایجاد شد. وقتی بنا می خواست حرکت خودش را شروع کند، با چند موسسه دینی کارش را شروع کرد و نمی خواست مبارزه کند و در تعریف رویکرد اخوان المسلمین خط و نشان ها را به وجود آورد.
 
این کارشناس خاورمیانه وشمال آفریقا گفت: بنا اخوان المسلین را یک دعوت سلفی گری و بازگشت به اصول ناب قرآن و سنت پیامبر، طریقه ای از سنی گری و پایبند به عبادات مطهر می داند. چون حسن بنا در یک خانواده صوفی مسلک متولد شد، نمی خواهد این رگه را رها کند و معتقد به سوفی گری و  محبت خداوند است.
 
وی ادامه داد: اخوان یک تشکل سیاسی و خواهان اصلاح حاکمیت و تربیت امت بر محور عزت و کرامت است. اخوان می خواهد به روز باشد واعضای آنها باید رابطه علمی و فرهنگی داشته باشند و موظف به تحصیل هم هستند. ویژگی های متمایزکننده اخوان نسبت به تشکل های دیگر اول: دوری از مواضع اختلاف برانگیز، دوم: دوری از سیطره عوام و خواص سوم: دوری از احزاب و هیئت ها چهارم: پایبندی به سلسله مراتب سازمانی پنجم: اولویت دادن به کارهای عملی و تبلیغاتی روی قشر جوان است. عمده فعالیت های اخوان در روستاها و شهرستانها بود چون روستا به فطرت انسانی نزدیک تر و پذیرش اسلام نزدیک ترست.
 
سید هادی افقهی اظهار کرد: اخوان دچار نوسانات و هجمه های بسیار شدند وشهدا و زندانی دادند. درجنگ سال 1948 علیه رژیم صهیونیستی در کنار احزاب دیگر جنگیدند. در دوران ملک فاروق قبل ازکودتای 1952، دوران ناصر، دوران انور سادات و دوران مبارک که زمان آرامش و مشارکت در حیات سیاسی بود،برخوردهای متفاوتی با آنها شد. اوج درخشش اخوان زمانی است که به مسند قدرت می رسند و رئیس پارلمانی که منحل شد، می خواهد تفکرات خود را عملیاتی کنند.
 
ماجرای شیخ تکفیری در لبنان
 
نادر طالب زاده درباره مشکلات ایجاد شده در مصر متذکر شد: الان مشکلات تفکرات اخوان،سلفی ها  و تکفیری ها سرریز کرده است. در صیدا شیخ احمد العسیر جاده را به روی مردم شیعه حزب الله که به جنوب می روند، می بندد و فتواهای عجیب می دهد.عقبه تمام آنها مصر بر می گردد.
 
میرمسعود حسینیان کارشناس ارشد خاورمیانه با اشاره به گفته طالب زاده عنوان کرد: داستان شیخ العسیر و بروزش با داستان سوریه است. با داستان القصیر سلفی گری رشد می کند.
 
حسینیان افزود:القصیر یکی از مناطق با اهمیت در مناطق مرزی لبنان و سوریه است اما به هم مرتبطند. در القصیر سوریه بیش از 30هزار لبنانی از انواع مذاهب زندگی می کردند. با گذشت 2 سال و نیم از حوادث سوریه، انواع فشارها و شکنجه ها بر این مردم وارد می شد.
 
این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه کمک حزب الله به القصیر را موثر دانست و گفت: حزب الله حدود دو سال با سکوت و مدارا و صحبت با ارتش تلاش می کند جلوی مشکلات مردم در القصیر را بگیرد. القصیر به دلیل ارتباط با لبنان و مدیترانه منطقه ای عملیاتی است. بالاخره القصیر به کمک نیروی مقاومت آزاد می شود.
 
حضور نظامی 30 کشور در سوریه  
 
حسینیان اظهارکرد: در خود القصیر سلاح های اسرائیلی از شمال مدیترانه و لبنان وارد و پخش می شد. در این دو سال که بیش از 30 کشور نظامی در سوریه حضور دارند و آدم فرستادند، هیچ کس اعتراضی نسبت به دخالت بیگانگان نداشت. تا اینکه  حزب الله قصیر را آزاد کرد و بعد از آزادی این شهر نعره دخالت و فتنه گری در امور داخلی بلند شد و مسائل دخالت بیگانه و سنی کشی و شیعه کشی را به وجود آوردند.
 
میرمسعود حسینیان با بیان اینکه این فضا در مصر و جاهای دیگر سر ریز کرد و همایش ها و تظاهراتی به وجود آمد،افزود: در داخل لبنان هم تلاش کردند بین علوی ها و سنی ها اختلاف به وجود بیاورند اما نشد و بعد از قطع ارتباط در طرابلس، می خواستند درگیری را به جنوب منتقل کنند. شیخ احمد قصیر از مدت ها قبل در منطقه فضای ملتهبی به وجود آورد و حوادثی ایجاد شد که ارتش مقابل قصیر قرار گرفت و شیعه وسنی مقابل هم قرار نگرفتند.
 
پس از این صحبت ها مستندی پخش شد که وقایع بعد از عزل مرسی را دراسکندریه و پرت کردن بچه ها را به پایین نشان می داد و افقهی درباره آن گفت:مرسی می دانست سونامی وحشتناکی رخ می دهد و سعی می کرد سلفی ها را نگه دارد. مرسی در سخنرانی های خود گفته بود اگر یک میلیون نفر از عملکردم ناراضی باشند، استعفا می دهم. این نتیجه دوقطبی شدن و رادیکالیزه شدن جامعه مصر و حرکت به سوی جنگ داخلی است.
 
افقهی هنگام پخش مستند دوم که با سخنرانی مرسی همراه بود، یادآور شد: یکی از خطاهای کشنده مرسی گرفتن پرچم سوریه در زمان استعمار فرانسه و ضدانقلاب هاست. او در اولین سخنرانی بعد از سلام به جمعیت رسما اعلام می کند که ما قطع رابطه خود را با سوریه اعلام می کنیم وکاردار خودمان را فرا می خوانیم و حاضریم ملت و نیروهای مسلح مصر به یاری مردم سوریه برای سرنگونی بشار اسد بروند.
 
وی افزود: مرسی در روزهای اول سخنرانی های خود گفته بود، اجازه دخالت کشورهای دیگر در امور مصر و یا دخالت خودمان را در امور کشورهای دیگر نمی دهیم اما موضع او تغییر می کند و اینگونه پیام می دهد.
 
میرمسعود حسینیان کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با اشاره به استفاده نکردن اخوان از تجربیات و انتخابات مصر گفت: در انتخابات مصر مطالب جالبی وجود دارد.مرسی به عنوان کاندیدای رزرو اخوان می آید و از آن طرف هم احمد شفیق فرمانده نیروی هوایی مبارک می آید.
 
این کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه افزود: در مصر بیش تر از 46 درصد از مردم در انتخابات شرکت نمی کنند. از یک طرف مردم عادت نداشتند در انتخابات شرکت کنند چون شرایط قانون اساسی طوری بود که فقط لباس ریاست جمهوری بر تن مبارک بود و مردم برای خودشان حقی قائل نبودند. از طرف دیگر اخوان هنوز قوی نبودند و مردم هم اخوان را نمی شناختند.
 
وی گفت: از اخوان که 80سال تئوری پردازی کرده است این توقع وجود داشت که مصر را بشناسد اما از این تجربه استفاده نشد.
 
در نیمه پایانی برنامه « راز» نیز گزارش وهابی ها و عقایدشان درباره کشتار شیعه و حمله به سامرا پخش شد و افقهی گفت: آنها شیعه را کافر می دانند و با این نگاه بسته و افراطی به منزل شیخ شهید می روند و خانه اش را آتش می زنند و سر شیخ را می برند. آنها معتقدند حق با آنهاست و به جز شیعه با مذاهب دیگر مشکل دارند. وهابی ها میلیون دلار در مصر خرج کردند که مردم را گمراه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد